Beste,
Vanaf 1 februari 2007 is
het dragen van een reflecterend veiligheidshesje verplicht voor wie
autopech of een ongeval heeft op de autoweg of autosnelweg.
Touring reageert positief
op die beslissing maar vraagt aan de Minister een lans te breken voor
een invoering en eenduidige toepassing op Europese schaal.
Een veiligheidshesje is goedkoop, het kan zonder problemen in de auto
gelegd worden op een plaats waar je er snel bij kan, en het is een
efficiënt middel om je van ver zichtbaar te maken voor het naderende
verkeer.
Voor de veiligheid is het een absolute aanrader.
Touring betreurt wel dat dergelijke zaken niet overal in Europa op
dezelfde manier worden geregeld.
Voor automobilisten is het gebruik van een veiligheidsvestje tot nu toe
nog maar in 4 landen verplicht, namelijk in Oostenrijk, Italië, Spanje
en Portugal. En vanaf 1 februari dus ook in België. Maar elk van die
landen heeft zo zijn eigen regels.
Enkele voorbeelden:
-
In Oostenrijk
(en België) geldt de verplichting enkel op autosnelwegen en
autowegen; in Spanje en Italië enkel buiten de bebouwde kom, maar
dan wel op alle types van wegen; in Portugal moet het overal, ook
binnen de bebouwde kom.
-
In Italië
moet het veiligheidshesje alleen 's nachts of bij beperkte
zichtbaarheid gedragen worden; in de andere landen altijd, ook
overdag.
-
In Oostenrijk en Portugal
(en België) geldt de verplichting enkel voor de bestuurder; in
Italië en Spanje moeten ook de passagiers een reflecterend hesje
dragen wanneer ze uit de auto stappen.
-
In Italië
riskeert men enkel een proces-verbaal indien men geen
veiligheidshesje draagt wanneer dit verplicht is; in de andere
landen kan men al een boete krijgen wanneer bij een controle blijkt
dat er geen hesje in het voertuig beschikbaar is.
Voor de automobilist die
door Europa reist is het onbegonnen werk om van elk land waar hij
doorkomt de reglementering in detail te kennen. De beste raad die men
kan geven is natuurlijk het vestje te gebruiken van zodra men uit de
auto moet stappen bij pech of ongeval.
Maar voor de automobielclub is het toch belangrijk dat een uniforme
regeling voor gans de Europese Unie zou uitgewerkt worden, of dat de
verschillende landen ten minste met elkaar zouden overleggen om hun
reglementering op elkaar af te stemmen.
Touring vraagt daarom aan Minister Landuyt om dit op Europees vlak aan
te kaarten.
In afwachting van de invoering van de maatregel op 1 februari 2007,
zullen pechverhelpers van Touring reserve hesjes aan boord van hun
voertuig meenemen zodat de pechvogels dit kunnen aantrekken.
Op die manier worden ze reeds extra beschermd wanneer ze langs de weg
wachten terwijl de pechverhelping bezig is.
|
|
|
|
Enkele
cijfers
Een automobilist die het jasje niet draagt, kan een boete van €
50 krijgen.
Wegenwerkers, politieagenten en hulpdiensten dragen al sinds
mensenheugenis gele of oranje reflecterende vesten en dat heeft
zijn reden.
Enkele cijfers volstaan om dat aan te tonen:
-
Met donkere
kleding word je pas op 20 meter gezien ;
-
Met heldere
kleding is dat 50 meter ;
-
Met een
reflecterend jasje van op 150 meter.
|
|
Art. 51.4
van KB van 7.1.2007 inzake de retro-reflecterende veiligheidsvest, zegt
het volgende:
"Wanneer op
autosnelwegen en autowegen de bestuurder van een pechvoertuig op een
plek terechtkomt waar hij niet mag stoppen of parkeren, moet hij een
retro-reflecterende veiligheidsvest dragen, zodra hij zijn voertuig
verlaat."
Het KB
spreekt niet over de kleur of andere bepalingen: het hesje dat sommige
BIN-besturen aan hun leden geven bij de hernieuwing van hun
lidmaatschap, komt dus wel
degelijk in
aanmerking om als zodanig gebruikt te worden bij pech. Het geldt enkel
voor snel- en autowegen: in onze zone is er alleen een stukje
autosnelweg te Wuustwezel!
|